Julisteita

Tälle sivulle kootaan Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksen tekemiä julisteita liittyen ruokarajoitteiden huomioimiseen. Ne ovat vapaasti tulostettavissa.

Kuvamuotoiset versiot julisteista löytyvät Erimenun Facebookista: www.facebook.com/Erimenu.fi/ . Tarvittaessa toimitamme niitä myös sähköpostilla. Ota yhteyttä: erimenu@kolumbus.fi

Tässä tekstivastineet ao. julisteille:

Jos et tiedä ruoka-allergisen kysymykseen varmaa vastausta, tarkista ensin ja vastaa sitten.

Kerro viljojen omilla nimillä, mitä saat tai mitä et saa syödä.

Kerro viljojen omilla nimillä, mitä viljaa annos/tuote sisältää tai ei sisällä.

Vehnän, ohran, rukiin ja kauran lisäksi on olemassa myös paljon muita viljoja kuten maissi, riisi, tattari, hirssi, kvinoa, teff...

Suosi metallisia ja lasisia astioita ja välineitä. Ne eivät ime väriä ja allergeeneja.

Tarjoa ruoka-allergiselle ja keliaakikolle avaamaton margariinirasia tai -nappi. Jo aloitetussa margariinissa on edellisten leipämuruja.

Käytä myös kakkuvuuan voitelemiseen ja jauhotukseen ruokarajoitteisiin sopivia aineksia.

Maitoallergiselle oireita aiheuttaa maidon proteiini ja hän ei voi syödä mitään maitotuotetta. Ei myöskään laktoositonta maitotuotetta.

Kielletty ruoka-aine on jätettävä kokonaan pois annoksesta.

Ilmoita ruokapaikassa kielletyiksi vain oikeasti vältettävät ruoka-aineet.

Säilytä ruoka-allergisen raaka-aineet (esim. leivonnan jauhot ja sokeri) erikseen tai ylähyllyllä. Näin tuotteet eivät pääse kontaminoitumaan.

Elintarvikepakkauksissa ja pakkaamattomissa elintarvikkeissa on muista erottuen ilmoitettava 14 allergeenia. Vaikeasti allerginen voi olla mille tahansa muullekin ruoka-aineelle.

Myös mausteelle voi olla allerginen. Maustamattomat raaka-aineet ja yksittäiset perusmausteet ovat hyviä ruoka-allergisille.

Puhtaan valmistuksen jälkeen tarjoa jokainen ruokalaji omasta astiasta, oman ottimen kera.

"Saattaa sisältää..." -merkinnällä varustettu elintarvike ei sovi ko. ruoka-aineelle anafylaktisesti allergiselle.

Ota toisen ruoka-allergiat tosissaan. Huomioi ruokarajoitteet.

Tarkista elintarvikkeen pakkausmerkinnät, ennen kuin tarjoat sitä ruoka-allergiselle. Allergisoivia ruoka-aineita voi löytyä yllättävistä tuotteista.

Gluteeniton-merkintä ei riitä vehnäallergiselle. Gluteeniton tuote saa sisältää gluteenitonta vehnätärkkelystä ja allerginen voi saada siitäkin vakavia oireita.

Ruoka-allergiaa voi aiheuttaa mikä ruoka-aine vaan.

Kysy ruoka-allergiselta vinkkejä hänelle sopiviin resepteihin ja valmistuotteisiin.

Käytä ruoka-allergiselle leipoessasi hänelle turvallista reseptiä. Näytä vielä käyttämäsi ainesten ja valmistuotteiden pakkausmerkinnät.

Vinkkejä ruoka-allergialapsen syömisen tukemiseen -julisteen teksti löytyy blogisivulta: www.erimenu.fi/blogi

Kuvissa: Tue pienen lapsen kehitystä ruuan eri rakenteilla ja tuo iloa ruokapöytään eri väreillä.

Vehnän, kananmunan ja maidon korvaaminen -julisteen teksti löytyy blogisivulta: www.erimenu.fi/blogi

Vinkkejä juhlan järjestäjälle ruokarajoitteiden huomioimiseksi -julisteen teksti löytyy blogisivulta: www.erimenu.fi/blogi

Selvitä annoksen sisältö minkä tahansa ruoka-aineen osalta heti, kun sitä kysytään. Ruoka-allerginen ei haluaisi kysyä samaa asiaa monta kertaa.

Kananmunaton ei saa sisältää mitään kananmuna-ainesta. Tarkista ainesosaluettelot. Älä käytä kananmunaa vahingossa esim. pullan voitelussa.

Jos ruoka-allergiat ovat laajat ja/tai niistä tulee vaikeita oireita, omia eväitä on hyvä olla varalla, kun menet kylään, juhliin tai jopa ravintolaan.

Jos haluat käyttää muovisia tai puisia välineitä, varaa vaikeasti ruoka-allergiselle kokonaan omat. Myös vaikeasti puhdistettavia ja usein käytettäviä laitteita, kuten leivänpaahdin, kannattaa varata ruoka-allergiselle oma.

Varaa vaikeasti ruoka-allergiselle ja keliaakikolle oma osa keittiöstä. Turvallisuutta lisää, kun tietyllä työtasolla ja kaapissa käsitellään ja säilytetään vain ruokarajoitteisen tuotteita. Lisäturvaa tuovat kannelliset rasiat ja lukolliset kaapit.

Huomioi keittiössä ne yllättävätkin paikat, joihin kertyy jopa murukasoja. Vaikeasti allergisen ja keliaakikon keittiössä nekin on pidettävä puhtaana, jos siellä käsitellään myös oireita aiheuttavia ruoka-aineita.

Keskustele vieraasi ja asiakkaasi ruokavaliosta yksityisesti. Harva haluaa ruokavaliotaan ja sen syytä kuulutettavan kaikkien kuullen.

Ruoka-allergianeuvontamme lista hyödyllisistä linkeistä. Teksti löytyy myös blogisivulta: www.erimenu.fi/blogi 

Koivun siitepölylle allergiselle ristiallergiaoireita voivat aiheuttaa myös mm. nämä koivun proteiinia muistuttavat ruoka-aineet: tuoreet vihannekset kuten peruna ja porkkana raakana tai paprika, palsternakka, tomaatti ja selleri, tuoreet hedelmät kuten omena, päärynä, luumu, kiivi, persikka sekä pähkinät, mantelit ja mausteet kuten pippurit, kaneli, inkivääri, kumina, kurkuma ja sinappi.

Pujon siitepölylle allergiselle ristiallergiaoireita voivat aiheuttaa mm. selleri, porkkana, palsternakka, kumina, fenkoli (siemen), korianteri (siemen), anis (siemen), paprika, valko- ja mustapippuri, mango, sipuli, valkosipuli, purjo, auringonkukan siemenet ja kiivi.

Luonnonkumille eli lateksille allergiset saattavat saada ristiallergiaoireita tavallisimmin mm. näistä: avokado, kastanja, banaani, kiivi, papaija ja melonit.

(Tällä sivulla on liitteenä kymmenen ruoka-allergiarastia, jotka voi tulostaa ja joista voi rakentaa rastipolun esim. koulun tai yhdistyksen tilaisuuteen.)

(Tällä sivulla on liitteenä Ruoka-allergiapäivän 2022 reseptikokoelma ja niiden selko-ohjeet. Kaikki nämä reseptit löytyvät normaaliin tapaan myös Erimenun reseptien joukosta.)

Esimerkkejä siitä, mistä kaikista tuotteista voikaan löytyä pakollisesti ilmoitettavia 14 allergeenia.

Pese ruokailun jälkeen allergeenit pois käsistä saippualla ja vedellä. Käsidesi ei poista allergeeneja.

Annostele lautaselle puhtaasti. Turvallisuutta esim. lastensynttärien ruokapöytään saa sillä, että aikuinen antaa lasten lautasille puhtaasti kullekin sopivat syötävät.

Vinkkejä allergiaturvallisempaan noutopöytään asiakkaalle ja ammattilaiselle. Teksti löytyy myös blogisivulta: www.erimenu.fi/blogi