Ruokaohje

Kuva Nimi Kuvaus
Bataattiranskalaiset Bataattiranskalaiset

Bataattiranskalaisia pienellä maissitärkkelyskuorella. Helppoa ja nopeaa.

Bataattisämpylät Bataattisämpylät

Ohje: Helena kemppainen

Bataattisosekeitto Bataattisosekeitto

Bataatti tuo keittoon makeutta. Mausta halutessasi chilijauheella tai inkiväärillä. Tämä keitto kestää hyvin pakastusta, joten sitä kannattaa tehdä kerralla isompi määrä.

Ohje: Tiina Toppari

Bataattisosekeitto Bataattisosekeitto kookosmaidolla

Nopeasti valmistuva bataattisosekeitto saa pehmeyttä kookosmaidosta ja hieman poltetta chilistä.

Bataattivohvelit Bataattivohvelit

Bataattisose tuo vohveleihin väriä ja makua. Sopii tarjoiltavaksi sekä suolaisten että makeiden täytteiden kanssa. Vohveleita tulee noin kahdeksan kappaletta.

Blondies Blondies

Piirakkamainen, valmiina hieman kosteanoloinen leivonnainen. Brownies-leivonnaisen vaalea pikkusisko.

Broiler-kasvispiirakka Broiler-kasvispiirakka

Maistuva suolainen, maidoton, munaton ja gluteeniton tarjottava vaikkapa illanistujaisiin. Tarjoa tuoresalaatin kera.

Vaihtele piirakan täytteitä, niin saat joka kerralla erilaisen piirakan.

Broiler-melonisalaatti Broiler-melonisalaatti
Broileri-avokadoleivät Broileri-avokadoleivät
Broileri-parsakaalipiirakka Broileri-parsakaalipiirakka

Vaihtele tämän suolaisen gluteenittoman ja vehnättömän piirakan täytteitä eri kerroilla.

Jos haluat tehdä piirakkaa koko pellillisen, tuplaa ainesten määrät.

Broileri-parsakaalipiirakka Broileri-parsakaalipiirakka

Valmista maistuva piirakka esimerkiksi juhliin. Tarjoile raikkaan vihersalaatin kanssa. Voit lisätä piirakkaan parsakaalin lisäksi myös muita kasviksia, kuten paprikaa tai sipulia.

Broileri-perunasoselaatikko Broileri-perunasoselaatikko

Broileri-perunasoselaatikko on hyvä perinteinen arkiruoka, mutta sopii myös monen ruoka-allergiaperheen juhlaan. Vaihtele lihaa, juuresta ja mausteita omien rajoitteiden mukaan.

Karitsapyörykkä annos Broileri-porkkanapyörykät

Vähärasvaiset ja kuitupitoiset murekepyörykät

Broileria rakuunakastikkeessa Broileria rakuunakastikkeessa

Alkuperäinen ohje: Lindahls

 

Broilerwokki Broilerwokki

Mausteinen ja monen kasviksen kanawokki. Käytä sinulle mieluisia ja ruokavalioon sopivia kasviksia. Moneen kanakastikkeeseen sopii jokin säilykehedelmä.

Huomaa, että curry on mausteseos. Tarkista aina oman currysi ainesosaluettelo.

Churrot Churrot

Churrot voi valmistaa monin eri tavoin, myös omat ruokarajoitteet huomioiden. Espanjassa churrot ovat pitkiä pötköjä. Voit kuitenkin tehdä niistä 3-5 senttisiä, jolloin ne ovat kivoja suupaloja ja helpompi paistaa.

Ohje: Helena Kemppainen

Coleslaw-kaalisalaatti Coleslaw-kaalisalaatti

Rapsakka kaalisalaatti sopii lisukkeeksi esimerkiksi lihalle. Käytä halutessasi myös kaupan valmista munatonta majoneesia.

Cookies Cookies

Suklaarouheinen cookies-resepti, joka on gluteeniton ja maidoton.

Currylla maustettu lohipiirakka Currylla maustettu lohipiirakka

Mausteinen lohipiirakka sopii tarjoiltavaksi esimerkiksi salaatin kanssa. Jos valmistat piirakan esimerkiksi juhliin, voit leipoa sen jo edellisenä päivänä ja lämmittää juuri ennen tarjoilua.

Ohje on muokattu Raision reseptistä.

Dippikasvikset Dippikasvikset

Pilkottuja kasviksia on hauska dippailla vaikka illanvietossa. Vaihtele kasviksia ruokavaliosi mukaan. Jos raa'at kasvikset aiheuttavat oireita, kokeile paahtaa niitä uunissa ja dippaile sitten haarukan nokassa.

Espanjalainen perunamunakas
Falafel-kikhernepyörykät Falafel-kikhernepyörykät

Ohjeesta tulee 40 pientä kikhernepyörykkää.

 

Feta-kasvispiirakka Feta-kasvispiirakka

Maukas piirakka fetasta, parsakaalista ja oliiveista. Piirakan saat helposti maidottomaksi vaihtamalla laktoosittoman maidon soija-, kaura-, tai riisijuomaan sekä vaihtamalla fetan ja tuorejuuston sopiviin maidottomiin valmisteisiin.

Feta-oliivileivät Feta-oliivileivät

Ohje: Raisio

Feta-yrttimuffinssit Feta-yrttimuffinssit

Vaihtele muffinsseihin laittamiasi yrttejä ruokavaliosi mukaan. Feta-juuston voit korvata kasviperäisellä juustovalmisteella.

Fish and chips bataatista Fish and chips bataatista

Leivitä kalaa (lihaa, kanaa) ruokavalioosi sopivilla jauhoilla tai muruilla, ja paista pannulla. Paista uunissa kaveriksi bataattiranskalaisia. Ja tarjoa salaatin/kasvisten kera.

Focaccia valmis jauhoseos Focaccia valmis jauhoseos

Valmis jauhoseos on helppo tapa valmistaa leipää. Lisäksi tarvitaan usein vain muutamia muita ainesosia. Jauhoseoksia voi ostaa kotiin varta vasten jonkun leivän leipomiseen tai varalle. Joskus leipä loppuu tai kylään tulee ruokarajoitteinen vieras. - Tästä ohjeesta tulee pellillinen melko ohutta focaccia-leipää.

Glögialkumalja Glögialkumalja
Glögisämpylät Glögisämpylät

Näihin gluteenittomiin sämpylöihin saat makua käyttämällä omaan ruokavalioosi sopivaa glögijuomaa taikinan nesteenä. Voit käyttää taikinassa muitakin joulusia mausteita.

Greippi-kuskuslisäke Greippi-kuskuslisäke

Sopii kylmänä salaatin pohjaksi. Lämpimänä lisäkkeeksi esim. kana- tai kalaruuan kanssa. Tai vuokaruokana, lisää vain ruokavalioon sopiva juusto ja kuorruta uunissa. Jos lisäkettä jää, niin voit tehdä siitä suolaisia lettuja. Katso erillinen ohje: Kuskusletut.

Tarkista, että valitset sinulle sopivasta viljasta valmistetun kuskustuotteen. Kuskus on perinteisesti vehnästä, mutta muitakin vaihtoehtoja on saatavilla. Tässä käytetty maissi-riisi-kuskusia.

Gremolata kanaa Gremolata kanaa
Guacamole tomaatit Guacamole tomaatit

Ohje, Hunajainen Sam

Halloum-salaatti Halloum-salaatti

Ohje: Linseed (muokattu)

Halloumijuustosalaatti Halloumijuustosalaatti

Herkullinen salaatti pitopöytään, illanistujaisiin tai ihan välipalaksi.

Hampurilainen Hampurilainen

Tästä annoksesta tulee 6-8 sämpylää ja 6-8 ohutta jauhelihapihviä. Muotoile ne suurinpiirtein samankokoisiksi. Toki voit syödä hampurilaiset myös kannen kera, mutta parhaiten tämä toimii tyyliin: leipä, pihvi ja reilut täytteet. Tarjoa oheen myös reilusti salaattia tai yksittäisiä kasviksia.

Hanna-tädin appelsiinikakut Hanna-tädin appelsiinikakut

Maidottomat, munattomat ja gluteenittomat Hanna-tädin kakut eli pikkuleivät. Näissä kekseissä on makua myös appelsiinista.

Hanna-tädin kakut Hanna-tädin kakut

Maidottomat ja gluteenittomat Hanna-tädin kakut eli pikkuleivät.

Härkäpapu-siemennäkkileipä Härkäpapu-siemennäkkileipä

Itse valmistettava gluteeniton näkkileipä, jossa on härkäpapua, pellavan-, auringon- ja kurpitsansiemeniä. Muuntele omaan makuun ja ruokavalioon sopivaksi.

Härkäpapupastasalaatti Härkäpapupastasalaatti

Nopea salaatti vaikkapa mukaan otettavaksi lounaaksi. Lisämakua saat tuoreista yrteistä.

Ohje on muokattu Keskisen mylly reseptistä.

Hedelmä vuokaleipä Hedelmä vuokaleipä

Gluteeniton vuokaleipä, joka saa makua kuivatuista hedelmistä.

Ohje: Diana Zeilstra

Hedelmäinen kvinoasalaatti Hedelmäinen kvinoasalaatti

Kokeile uusia erilaisia salaattiyhdistelmiä, oman ruokavaliosi rajoissa. Myös tuoreita ja kuivattuja hedelmiä voi laittaa salaatteihin. Tässä reseptissä on taateleita, mutta voit käyttää myös esim. rusinoita, viikunoita, aprikooseja, oma ruokavaliosi huomioiden.

Lounaan lisukkeena 6 annosta ja lounassalaattina 4 annosta.

Hedelmäinen punakaalisalaatti Hedelmäinen punakaalisalaatti

Punakaalia, hedelmiä ja vähän mustapippuria. Tämä sopii myös joulupöytään.

Ruoan lisukkeena 8 annosta / lounassalaattina 5 annosta.

Hedelmäjuoma Hedelmäjuoma

Ohje: Helena Kemppainen

Hedelmäkulho Hedelmäkulho
Hedelmämyslipatukat Hedelmämyslipatukat

Huomioi hedelmien liotus yön yli.

Hedelmämyslipuuro

Alkuperäinen ohje: Finax Finland Oy

Hedelmäriisi Hedelmäriisi
Helpot sämpylät Helpot sämpylät

Tähän reseptiin voi käyttää mitä jauhoja kaapista löytyy. Kunhan yhteismäärä on n. 9 dl.

Osaan taikinaan voit lisätä yrttejä tai valkosipulimurskaa. Näin saat erimakuisia sämpylöitä yhdellä kertaa.

Helppo keksipohja-hedelmä-jäätelökakku Helppo keksipohja-hedelmä-jäätelökakku

Tämä kakku on helppo tehdä ja sitä voi soveltaa omaan ruokavalioon sopivaksi. Pohjaan keksiä ja margariinia, annetaan kovettua jääkaapissa pari tuntia. Päälle hedelmiä ja jäätelöä. Helppo muunnella kulloinkin saatavissa olevien ruokavalioon sopivien ainesten mukaan.

Resepti on suunniteltu pieneen irtopohjavuokaan, halkaisija 18 cm. Kakku on sulavan jäätelön takia sellainen, että se syödään kerralla. Jos haluat käyttää isompaa vuokaa, käytä aineksia puolitoista- tai kaksinkertaisena.

Herkkusieni-kvinoasalaatti

Hyvä lisäke lihalle tai kalalle. Ruokaisa salaatti.